Keresel valamit?

2022. november 20., vasárnap

Smolnicki Szilárd: A Képzelet levelei

Hol ér véget a valóság, s hol kezdődik az álom?


Író: Smolnicki Szilárd
A mű címe: A Képzelet levelei
Kiadás éve: 2020
Kiadta: Underground
Oldalszám: 138 oldal

Annyira képlékeny, kiszámíthatatlan a világunk, nincs benne egyetlen biztos pont sem: minden változik, minden változás, minden relatív, minden relativitás. Az univerzum minden egyes koordináta-pontja más és más jellemzőkkel bír, ráadásul az sem mindegy, milyen rendszerből figyeljük az eseményeket. 
Ezek után meglepődünk azon, ha az ember hajlamos a bizonytalan valóság helyett inkább a biztosnak tűnő képzelet ösvényein barangolni, melynek törvényeit ő maga alkotja meg? Inkább az lenne meglepő, ha nem így lenne, s ne akarna a képzelet üzenni Neked, Nekem, Nekünk, Nektek és még sok más címzettnek. S. Sz.

☆☆☆☆☆

Ki a jelenben él, a múltba ragad, S előre haladva zuhan hátra.

Először is, köszönöm, hogy olvashattam! Már én is teljesen belepirultam, hogy a megjelenés után csak 2(!) évvel tudott megérkezni hozzám a könyv, de mivel már elolvastam, 100%-osan tudom mondani, hogy minden pennyt megért Nekem.

Miért látszik néha vörösen az ezüst kékhold?

Nos akkor lássuk is, mit rejt ez a pici csoda:
Nagyon sok vers ismerős volt nekem, van amikor csak a cím, vagy egy két sors okozott dejavu érzést. Nagyon tetszettek a Haiku csokrok, szerintem nagyon jól feldobták a kötetet. Engedjétek meg, hogy pár kedvencem megmutassam Nektek:

ÖNBECSÜLÉS-TAN 

Nincs olyan rózsa, 
Mely azért nem nyílik ki, 
Mert fél, nem lesz szép

-

EMBERI SZÍV 

Nyomokban akár 
Még igaz szeretetet 
Is tartalmazhat.

-

EMBERI AGY 

Kacifántos szerv, 
Élni nélküle lehet, 
De nem ajánlott.

-

NÉMA DAL 

Dalold a legszebb Éneket. 
Most hang nélkül, 
Hogy még szebb legyen.


Nem nevezném magam nagy haiku fannak, az első haikukat is Szilárd mutatta meg nekem, illetve az ő egyik kedvenc költőjét, Fodor Ákos urat. De ezek a haikuk nagyon tetszettek! Volt ami humoros volt, volt ami elgondolkoztatott. Volt amitől összeszorult az én torkom is, mivel olyan életigazságok verődtek vissza a papírról amikbe bele sem gondoltam még, de mennyire igazak.
Természetesen ez az érzelmi kavalkád ugyanúgy a versekre is igaz lett.
Sok kedvenc idézetem lett, bár nem követtem el olyan ámokfutást molyon, mint az első kötetednél, most is elég sokat idézgettem, kedvenc versekből, sorokból.

Szögre akasztott optimizmus, 
Nullára redukáljuk a Reményt. 
Minden idea kusza labirintus, 
Hol bagatellizáljuk a véleményt.

Visszatérve, szerintem a haiku témába jobban el kellene indulnod (akár kiadni egy önálló kötetet nekik), nagyon erősen benned él a téma és tudom, hogy képes is vagy haiku alkotásra. De persze, ez csak egy olvasó véleménye :)

Nem találom magam tegnap 
És holnap között a mában.

Egy szó, mint száz, örültem, hogy ismét olvashattam ismét egy köteted.
Kívánom, hogy még sok-sok kötetet olvashassak egy új, formabontó költőtől, azaz Tőled :)
Igaz, hogy nem lett egy hosszú bejegyzés, de úgy gondolom ami jó, azt egyszerűen vétek ragozni.
Ment is rá az öt csillag.

u.i.: Kihasználva az ismeretségem - ismételten - készítettem a szerzővel egy mini-interjút. 
Ez megtalálható a blog végén.

☆☆☆☆☆

Legutoljára következzék a fő szempontok szerinti értékelésem:

Borító: bevallom őszintén, az előző borítód nekem jobban tetszett, de lehet csak azért, mert szeretem a geometrikus formákat, minden esetre nagyon ötletes; hanyag elegancia a szó, ami eszembejutott róla
Fülszöveg: nekem nagyon tetszett
Cím: ötletes ismételten, a Látásmódok után nem is vártam mást!
Tartalom:  5/5
Mélypont: -
Tetőpont: amikor megtaláltam a versemet a kötetben :P
Kedvenc vers(ek): Utazórepülés, Tabula rasa, Múzsa ciklus,  Esőben, pola(nd)roid, Az este sötét oldala, Lélek-tréning, Ciklikusság
Kinek ajánlanám?: könnyed kikapcsolódásra vágyóknak
Figyelmeztetés!: -

☆☆☆☆☆


+ MEGLEPI: INTERJÚ A KÖLTŐVEL



Régen volt, hogy olvastalak, de a második kötet is tetszett. A líra mellett a próza felé is elindulsz majd a későbbiek folyamán?
Írtam már néhány rövidebb-hosszabb novellát korábban, de azokat nem éreztem elég átütőnek, hogy komolyabban foglalkozzam vele. Viszont írni szeretek, ha az idő- és ötlethiány egyszerre szűnne meg a jövőben, akkor biztosan jönnek majd még novellák.


Úgy hallani egészen kiforrt a mérnöki pálya előtted. Gondolom egyfajta szenvedély és elhivatottság is kell a szakmához, hogy szívvel tudd csinálni. Van amikor a munka inspirál?
Maga a munka konkrétan nem, viszont a mérnöki szemléletmód, a tudomány iránti szeretet és tisztelet gyakran megihlet. Szeretem azt, amikor szinkronba tudom hozni a fizikai világ működési sémáit az emberi lélek kérdéseivel.

A környezetedben lévő emberek úgy látom nagyban szoktak inspirálni, a Nektek ciklusban ilyen verseket olvashatunk. Ezek a versek megkeresésekre jönnek barátoktól, ismerősöktől, vagy spontán kiugranak a fejedből? 
Nehéz lenne úgy verset írni, ha én nem akarnék. Írni egy verset egy pályázatra nem lehet, ha nem volt meg már eleve a gondolat a fejemben, hogy én annak a pályázatnak a témájában írni szeretnék. Így van ez természetesen az ismerőseim, barátaim esetén is.

Híres költők is írtak bérbe verseket. Volt/van olyan versed, amit felkérésre írtál?
Nem gondolnám, hogy ez sikerülne, nem érezném magaménak azt a verset, amit én nem akartam volna megírni. Tehát ha volt is ilyen, akkor azt már korábban én is akartam.

Van olyan vers esetleg a kötetben, ami jobban a szívedhez nőtt?
Vannak "kedvencebb" verseim, ami általában azért kedvencek, mert jobban sikerültek érzéseim szerint, mint a többi, ilyen például a Képzelet.

Rég volt 2018. Azóta van olyan híres személy akinek a gondolataival tudsz azonosulni? Esetleg van-e újabb kedvenc író/költő a láthatáron?
Mostanában kicsivel kevesebbet olvasok, és már bevallom azt sem tudom, 2018-ban kiket mondhattam kedvenc írómnak/költőmnek. 😃 (Kosztolányiékat azért azóta sem utáltam meg.) De például Carlo Rovelli könyveit nagyon szeretem, ő egy olasz elméleti fizikus, a kvantummechanikáról ír érthető nyelven, rendkívül érdekes könyvei vannak.

És ami talán a legfontosabb kérdés: a Látásmódok 2018-ban, majd a második köteted 2020-ban jelent meg. Követni fogod ezt a két éves dinamikát, számíthatunk egy harmadik könyvre Tőled még idén?
Idén sajnos nem. Vannak már verseim a második kötet óta bőven, de egyelőre még nem olyan mennyiségben, hogy megtölthessenek egy harmadik könyvet. Van már hozzá egy címötletem is, illetve egy struktúrát is kitaláltam már hozzá nagyvonalakban, csak még a részleteket kell még megálmodni.


Kívánom, hogy minél előbb sikerüljön az az új kötet.
Már nagyon várom!
Köszönöm az interjút, Szilárd!

☆☆☆☆☆

ZÁRSZÓ A KÖNYVHÖZ:
A blogbejegyzésem egyik célja az is, hogy a könyvet minél többen megismerjék. 
Amennyiben felkeltette a Te érdeklődésed is a kötet, én meleg szívvel ajánlanám:
VAGY amennyiben dedikáltan szeretnétek, kérlek jelezzétek itt a komment szekcióban és továbbítom a kérést a Költő úr felé.

Köszönöm, hogy támogatjátok egy szárnyaló ifjú szellemi termékét!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése