Keresel valamit?

2022. január 9., vasárnap

Genki Kawamura: Ha ​a macskák eltűnnének a világból

De jó volna, ha az életünket meg lehetne hosszabbítani úgy, hogy egy-egy dolgot gyorsan eltűntetünk.


Író: Genki Kawamura
A mű címe: Ha a macskák eltűnnének a világból
Kiadás éve: 2014
Magyar megjelenés: 2019
Kiadta: XXI. Század
Oldalszám: 144 oldal

A történet főhősének napjai meg vannak számlálva. A rokonaival nem érintkezik, egyedül él, egyetlen társasága Káposzta nevű macskája és bizony felkészületlenül éri, amikor a doktor közli vele, hogy már csak néhány hónapja van hátra. De mielőtt nekiláthatna, hogy elintézzen mindent, amit feltétlenül meg akar tenni, megjelenik előtte az Ördög és különleges ajánlatot tesz: cserébe azért, ha egy dolog eltűnik a világból, az elbeszélő egy nappal tovább élhet. És ezzel egy nagyon bizarr hét veszi kezdetét…

 Kawamura többszörösen díjazott könyve hónapokig szerepelt a legfontosabb sikerlistákon, világszerte több mint egy millió példányban kelt el, harminckét országban jelent meg. Témája maga az emberi életút; azok a veszteségek, amelyeket óhatatlanul elszenvedünk. Eszünkbe idézi, miért kell szorosan magunk mellett tartanunk szeretteinket és hogyan fedezzük fel azt, ami igazán számít az életben.

☆☆☆☆☆

Egyszerűen nem tudtam idézni a könyvből, azt a két idézetet leszámítva, amit az első húsz oldalról vadásztam. Mert utána tipikusan egy olyan könyv lett, aminek minden második mondatát kijegyzeteltem volna legszívesebben. Olyan életigazságok vannak benne, amik egyáltalán nem hangoznak klisésen. Igen, egy kissé filozofáló a könyv, elgondolkoztat az emberi léten.
Az Életen. Így, nagybetűvel.

Csináld azt, amit akarsz!

Na, de akkor lássuk a könyvet:
Főszereplőnk szinte azzal kezdi a sztoriját: elmeséli nekünk, hogy hamarosan meghal, napjai vannak csak vissza. Nem kertel a könyv, ha úgy tetszik, lelövi előre magát a csattanót. Így az olvasóiban kelt egy kezdeti feszültséget. Tudják mi fog történni. Akkor miért is olvassák tovább?

Miért van az, hogy az emberek olyasmit várnak el másoktól, amikre maguk sem képesek?

Azért, mert mi emberek úgy lettünk kitalálva, hogy (többnyire) érző lények vagyunk. Sajnálatot kezdünk érezni a főhősünkkel szemben. Vele akarunk lenni az utolsó egy hetében. Kíváncsiak vagyunk a hét kimenetelére. Hogyan dolgozza fel az elkerülhetetlent.
És így is teszünk. Feltűnik az Ördög, azaz Aloha és ultimátumot ad: 

- Ahhoz, hogy valamit kapj, valami mást el kell veszítened.

Szereplőnknek választania kell: minden tárggyal, ami eltűnik a világból plusz egy nap életet kap. És elkezdik a történet, ami ezt az őrült hetet lengi körbe. Nagyon megszerettem a könyv minden kis szereplőjét. Különösen Káposztát és Alohát. 
A Káposztával való sétálás volt a könyvben a legkedvencebb részem. Ez volt az az időpont, amikor nekem a könyv tartalma párhuzamot kezdett képezni A kis herceggel. Nem tudom megmagyarázni miért, talán a kiscica kíváncsisága volt nagyon rokonszenves a kis herceg jellemével. 
Nekem nagyon tetszett a könyv és a befejezése is, egyedül csak azt bánom, hogy nem egy ültő helyemben végeztem ki. 

+ 1: A blog utolsó simításai között szoktam megadni a könyvhöz kapcsolható címkéket - a könnyebb keresgélés végett - és ekkor vettem észre, hogy a könyvből egy filmadaptáció is készült. Kicsit kerestem a világhálón és meg is találtam a filmelőzeteseket. Azt hiszem bővül a lista az idén megnézendő filmjeimről:
És itt van ez, amihez nincs felirat, de ez az official trailer. Ez ad teljes képet a filmről, könyvről:
Nagyon várom már, hogy megnézhessem a filmet a párommal.
A könyv volt az első ajándékom neki. Egy bolhapiacon vettem, amikor barangoltunk az egyik első randinkon. Nagyon megtetszett nekem a borítója, neki pedig a sztorija. Pici, aranyos könyvnek tűnt, így megvettem. Majd odaadtam neki azzal az ürüggyel, hogy maradjon nála inkább. Ő azonnal elolvasta, 2020. szeptemberében. 
Hát, nekem csak most sikeredett.
Mindenesetre örülök, hogy ez a könyv volt számomra 2022 első olvasása.

☆☆☆☆☆

Legutoljára következzék a fő szempontok szerinti értékelésem: 

Borító: egyszerű, de nagyszerű, bár a könyvben Káposzta nem egészen így néz ki 
Fülszöveg: nagyon érdekesen hangzott
Cím: először meglepett, hogy milyen hosszú (általában a címek rövidek, frappánsak) de a könyv egy fő tételgondolatára utal
Tartalom: bár nem tudtam mindig annyit és úgy olvasni, ahogy szerettem volna, úgy gondolom, ha lett volna egy egybefüggő két órám bőven végeztem volna vele - 5/5
Mélypont: elég érdekes ezt mondani pont erre a könyvre, de számomra nem volt semmi mélypont benne
Tetőpont: Káposzta találkozása a virágokkal
Kedvenc szereplő: Aloha, Káposzta
Legutáltabb karakter: -
Kinek ajánlanám?: nehéz témát boncolgat, de aki egy kis filozofálgatást szeretne az élet értelméről és a minket körülvevő világról, meg pláne ha macskabolond az illető - akkor tökéletes 
Figyelmeztetés!: zsepik legyenek bekészítve

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése